Co pasuje do Twojego roweru?
Celem wpisu jest pomoc ludziom w zrozumieniu problemów związanych z kompatybilnością i dopasowaniem różnych ram rowerowych i zestawów do konwersji silnika w piaście. Większość zelektryfikowanych rowerów ma standardowe haki 100 mm z przodu lub 135 mm z tyłu i nie wymaga to zbyt wiele uwagi, ale istnieje wiele bardziej wyspecjalizowanych ram rowerowych, które również można dostosować.
Na początek warto zapoznać się widelcem roweru. Hak to element ramy roweru lub widelca, który utrzymuje koło roweru na rowerze. W tradycyjnych rowerach ma to postać odwróconego kanału w kształcie litery „U” w płaskiej metalowej płycie przyspawanej do rurki ramy.
W rowerach z wyższej półki obecnie stosuje się haki z osią przelotową (sztywna oś) zamiast szczelinowych, gdzie oś przechodzi przez otwór w ramie zamiast przez szczelinę. Zapewnia to lepszą sztywność i bezpieczeństwo koła (koło nie może wypaść, nawet jeśli oś jest luźna). Zarówno kształt samego otworu na hak, jak i odstęp między lewym i prawym hakiem w ramie określają, które silniki w piaście będą, a które nie, lub jakie drobne modyfikacje będą potrzebne, aby wszystko pasowało. W przypadku jeśli twój rower posiada oś przelotową najlepszym wyborem będzie silnik centralny również dostępny w naszej ofercie.
Podział rowerów
Poniżej przedstawiamy klasyczny podział rowerów wraz z informacjami o hakach w konkretnych typach:
Klasyczne rowery górskie (100/135mm)
Od końca lat 80. do początku XXI wieku prawie wszystkie rowery korzystały z tego samego standardu haków ze szczelinami. Haki przedniego widelca były oddalone od siebie o 100 mm, a haki tylnej ramy o 135 mm, co zapewniało wystarczającą ilość miejsca dla 7, 8, 9 i ewentualnie 10-biegowych przerzutek z tyłu. Szerokość tego otworu na hak wynosiła ~9,7-10 mm, więc standardowa oś rowerowa 3/8” mogła z łatwością się wsuwać.
Jest to również standard, do którego nominalnie są zaprojektowane prawie WSZYSTKIE silniki w piastach rowerów elektrycznych dostępne na rynku. Jeśli masz taki klasyczny rower, masz ogromny wybór kompatybilnych silników w piaście przedniej i tylnej. W niektórych przypadkach może być konieczne lekkie rozwarcie szczeliny haka, aby oś mogła się wsunąć, a w innych może być konieczne lekkie rozciągnięcie tylnej ramy, aby rozpiętość wynosiła około 138-139 mm, ale w większości przypadków będziesz miał bardzo niewiele problemów z montażem w przypadku elektryfikacji silnika w piaście.
Składaki
Rowery składane muszą być kompaktowe, w związku z czym często mają węższe piasty i mniejsze odstępy między hakami niż w rowerach standardowych. Bardzo często zdarza się, że przedni widelec roweru składanego jest oddalony o 75 mm zamiast 100 mm i w tym celu dostarczamy specjalne wąskie silniki do rowerów składanych.
Większość rowerów składanych wyposażonych w pełny zestaw przerzutek nadal będzie miała standardowe tylne haki 130 lub 135 mm, w takim przypadku możesz wybrać dowolny standardowy silnik w piaście tylnej. Jednak modele rowerów składanych z pojedynczą przerzutką z tyłu lub z piastami z przekładnią wewnętrzną mają często węższy standard 120 mm, co eliminuje kompatybilność ze standardowymi silnikami w piaście tylnej.
Tandemy
Wiele rowerów tandemowych ma szerszy hak z tyłu, aby mieć mocniejsze tylne koło ze względu na dodatkową masę występującą w rowerach tandemowych i tendencję mocno wypukłych tylnych kół do wyginania się. Ponieważ większość silników z piastą ma w rzeczywistości szerokość większą niż 138–139 mm, zwykle łatwo jest to zrobić, instalując kilka podkładek na osi, aby ją rozdzielić, oraz odpowiednią przekładkę na wirniku tarczy.
Przednie widelce w rowerach typu tandem mają standardowy rozstaw 100 mm i z tego powodu zwykle sugerujemy rozwiązanie z silnikiem w piaście przedniej. W rowerze typu tandem ciężar jest równomiernie rozłożony pomiędzy przednie i tylne koła, więc jedyny powód sugerowania tylnego koła (lepsza przyczepność podczas pokonywania wzniesień po szutrowych drogach) staje się dyskusyjny.
Rowery FAT BIKE
Rowery z grubymi oponami miały do czynienia z różnymi geometriami ram, ponieważ branża nieustannie eksperymentowała i stawała się coraz grubsza. Początkowo w rowerach typu fatbike zastosowano przedni widelec z rozstawem haków 135 mm i tylną piastę o rozstawie 150–165 mm, czasami z przesuniętą ramą, aby zapobiec ocieraniu się łańcucha o oponę. Grube ramy wykorzystujące przedni widelec 135 mm umożliwiają zastosowanie standardowego silnika w piaście tylnej, który można zamiast tego zamontować na przednim kole. Odległość tylna ~150 mm może być dostosowana do większości tylnych silników przy użyciu niektórych przekładek na osi.
Obecnie większość ram fatbike’ów wykorzystuje tylny hak o średnicy 175 mm lub 190 mm oraz przedni widelec z piastą z osią przelotową 150 x 15 mm. Obydwa wymagają specjalnie wykonanych silników w piastach, zaprojektowanych specjalnie z myślą o rowerach typu fatbike. Dostępnych jest sporo motoreduktorów z przekładnią w piaście tylnej do ram tylnych fatbike’ów o średnicy 170-190 mm.
Podczas łączenia silnika z piastą z grubą felgą opony ważne jest, aby lewy i prawy otwór w feldze znajdowały się bliżej siebie niż kołnierze silnika, tak aby szprychy były ułożone trójkątnie w celu dopasowania do podłoża. Wiele felg Fatbike ma szeroko oddzielone otwory na szprychy po lewej i prawej stronie, co nie jest kompatybilne z silnikami w piaście.
Rowery z przekładnią w piaście
Rowery z piastą z wewnętrzną przerzutką mają zwykle poziome szczeliny do haków, umożliwiające przesuwanie tylnego koła w przód i w tył w celu naciągnięcia łańcucha. Montaż silnika w piaście w poziomych hakach nie stanowi problemu, ale jeśli w ramie brakuje hangaru na przerzutkę, nie będzie możliwości użycia przerzutki. Jeśli elektryzujesz rower z piastą z przekładnią wewnętrzną, generalnie zalecamy użycie silnika w piaście przedniej.
Rowery szosowe
Większość starych rowerów szosowych ma rozstaw przedniego widelca 100 mm i nieco węższy 130 mm tylny. Pasują do standardowych silników w piaście przedniej i tylnej, chociaż opcja silnika tylnego wymaga nieco większego rozłożenia ramy niż w rowerze górskim. Lekkie ramy szosowe są zazwyczaj najlepiej zelektryfikowane za pomocą małych, lekkich motoreduktorów, aby zachować zwinność roweru szosowego.
Instalacje te mogą być nieco bardziej skomplikowane w przypadku kierownicy z drążkiem. Zamontowanie normalnej dźwigni przepustnicy (manetki gazu) lub hamulca na drążku kierowniczym z zamontowanymi manetkami na końcach kierownicy nie jest łatwe. Nasze zwykłe rozwiązanie obejmuje sztycę kierownicy, która zapewnia mocowanie przepustnic obsługiwanych kciukiem i pomocniczych urządzeń regulacyjnych, a także wyzwalacz do odcięcia hamulca.
Trajki (rowery trójkołowe )
Rowery trójkołowe mają jedno koło przednie i dwa koła tylne, a kierowca zazwyczaj znajduje się w pozycji pionowej. Zwykle mają kosz lub większy bagażnik z tyłu, a pedały napędzają wał, który obraca prawe tylne koło, podczas gdy lewe tylne koło obraca się wolnobiegiem. W tych rowerach silnik w przedniej piaście zwykle działa dobrze. W przypadku zastosowań związanych dużym z ładunkiem, które wymagają wyższego poziomu wspomagania, czasami możliwe jest zastosowanie konfiguracji z dwoma silnikami z silnikiem w piaście.