Nomenklatura rowerów elektrycznych jest różna – znane są one jako rowery e-bike, e-rowery, pedelce lub s-pedelce. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z różnic pomiędzy nimi i jak istotne one są w świetle prawa. Dowiedz się czym jest pedelec i jakie są jego możliwości a także poznaj co odróżnia go od speed pedelców! Sprawdź również, czy interesujący Cię rower elektryczny nie wymaga przypadkiem rejestracji lub wykupu polisy OC.
Pedelec – definicja
Pedelec to jednoślad elektryczny dokładnie odpowiadający definicji ujętej w Kodeksie Ruchu Drogowego. Rowery elektryczne to jednoślady, które poruszane są siłą mięśni kierowców jednak wyposażone są w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny. Ten jednak powinien być zasilany prądem nie wyższym niż 48 V o mocy nie większej niż 250 W, która zmniejsza się stopniowo do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Jedynie takie rowery elektryczne rozpatrywane są w świetle prawa jako rowery. Pedelec może jednak osiągnąć większą szybkość – wszystko zależne jest od warunków jazdy i wybranej trasy jadąc z górki zdecydowanie łatwiejszym będzie nabranie większych prędkości niż w przypadku wjazdu na wzniesienie.
Czym jest speed pedelec (s-pedelec)?
Speed pedelec to rower elektryczny, który charakteryzuje się wspomaganiem napędu elektrycznego pozwalającego osiągnąć prędkość do 45 km/h – jednoślady te jednak obowiązują zupełnie inne przepisy niż rowery elektryczne ze wspomaganiem do 25 km/h. Od właścicieli speed pedelców oczekuje się rejestracji roweru jako motoroweru co wiąże się z tym, że korzystać z nich mogą osoby posiadające prawo jazdy dowolnej kategorii lub karty motorowej wydanej przed 2013 rokiem. Speed pedelec umożliwia szybkie przemieszczanie się miejsca za miejsce natomiast przepisy prawa nie pozwalają na poruszanie się nimi po drogach rowerowych i chodnikach – za złamanie tego przepisu można otrzymać mandat w wysokości 200 złotych. Pomimo tego, że speed pedelec miejski przeznaczony jest do poruszania się po miastach, to moc jego silnika wciąż przekracza 250 W – z tego powodu ten powinien zostać zarejestrowany. Osoby posiadające rowery elektryczne typu s-pedelec są również zobligowane do zakupu polisy OC a także poruszanie się przy jego użyciu w kasku. Warto pamiętać jednak o tym, że powyższe ograniczenia obowiązują tylko rowery elektryczne, które poruszać się będą po drogach publicznych – pojazdy takie jak rowery MTB, przeznaczone do jazdy w górach i trasach off-roadowych, nie muszą spełniać wyżej wymienionych kryteriów.
Rowery elektryczne z manetką gazu a przepisy drogowe
Na rynku znaleźć można również rowery elektryczne z manetką gazu i silnikiem, którego moc przekracza nawet 4000 W. Te jednak są wyjątkowo trudnym przypadkiem, gdyż, teoretycznie, w świetle prawa rozpatrywane są jako motocykle – w związku z tym, że mogą osiągać prędkości rzędu 600-100 km/h nie można się temu specjalnie dziwić. W sytuacji, w której interesują Cię rowery elektryczne z manetką gazu, które umożliwiają poruszanie się z prędkością powyżej 60 km/h należy być przygotowanym na konieczność:
- posiadania prawa jazdy kategorii A lub podległej (a co za tym idzie również ukończenia 18 lat),
- zarejestrowania pojazdu w Wydziale Komunikacji,
- wykupu ubezpieczenia OC,
- wykonywania corocznych przeglądów technicznych, które speed pedelec musi przejść pozytywnie, żeby zostać dopuszczonym do ruchu.
Podobnie jak w przypadku s-pedelca rowery elektryczne z manetką gazu nie są dopuszczone do poruszania po trasach rowerowych a także chodnikach. Niezbędnym jest również przemieszczanie się z ich użyciem w kasku.
Jak zarejestrować rower elektryczny?
Rejestracja roweru elektrycznego w Polsce jest niezbędna w sytuacji kiedy moc silnika zakupionego e-bike’a przekracza 250 W – ten jest wtedy rozpatrywany w kategoriach motoroweru a nawet, w wybranych przypadkach, jako motocykl. Warto pamiętać o tym, że na dopełnienie formalności jest ograniczona ilość czasu – w przypadku zakupu nowego roweru elektrycznego w sklepie nie trzeba pamiętać jednak o konieczności uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (ten wynosi 2% wartości przedmiotu pod warunkiem, że ta przekracza 1000 złotych), w momencie kiedy ten pochodzi jednak z drugiej ręki niezbędnym będzie uiszczenie podatku PCC w ciągu 14 dni od daty zakupu. Kolejnym krokiem w kierunku rejestracji e-bike’a (typu s-pedelec), po odprowadzeniu podatku, jeżeli zachodzi taka konieczność, jest rejestracja roweru elektrycznego w Wydziale Komunikacji. Do tej niezbędne będą następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- potwierdzenie zakupu lub dowód własności pojazdu – może to być paragon ze sklepu lub umowa kupna-sprzedaży pojazdu (jeżeli ten nabyty został od osoby fizycznej),w drugiej sytuacji
- niezbędnym będzie również dostarczenie potwierdzenia opłaty podatku,
- potwierdzenie wykupu polisy OC.
Pelec i s-pedelec – porównanie
Pedelec to rower elektryczny, którego silnik oferuje wspomaganie w takim zakresie, aby prędkość jednośladu nie przekraczała 25 km/h. Do poruszania się nim:
- nie jest wymagana rejestracja pojazdu,
- wykup polisy OC,
- warto posiadać kartę rowerową lub motorowerową, która umożliwi przemieszczanie się po drogach jednak ta nie jest obowiązkowa w przypadku poruszania się po trasach rowerowych.
S-pedelec to pojazd, którego silnik umożliwia osiągnięcie prędkości 45 km/h lub większych a do poruszania się nim koniecznym jest spełnienie następujących warunków:
- posiadanie uprawnień do kierowania pojazdami (przynajmniej kategorii AM) lub karty motorowerowej wydanej przed 2013 rokiem,
zarejestrowanie pojazdu, - wykupienie polisy OC,
- posiadania kasku w trakcie jego użytkowania.
- Dodatkowo rowerem elektrycznym takim jak s-pedelec nie wolno poruszać się po drogach rowerowych i chodnikach.
Pedelec lub speed pedelec – konwersja roweru a obowiązujące przepisy
Zestawy do konwersji umożliwiające konwersję roweru klasycznego na pedelec lub s-pedelec zazwyczaj spełniają określone przepisami normy, które dopuszczają wyposażone w nie pojazdy do przemieszczania się po określonych powierzchniach. Te o większej mocy, dostępne w ofercie Energy-Bike, pozwalają na realizację s-pedelców, które z powodzeniem wykorzystane mogą zostać do przemieszczania się po wymagających trasach górskich lub off-roadowych – wyposażone w nie rowery spiszą się również w przypadku poruszania się po drogach publicznych jednak w takiej sytuacji zwrócić należy uwagę na konieczność rejestracji roweru, który został poddany konwersji.