Silnik centralny vs silnik w piascie – odwieczna bitwa który lepszy.
Niekończąca się wojna o ebike trwa. Piasta z silnikiem vs napęd centralny, który powinieneś wybrać?
Silniki do roweru elektrycznego przeszły długą drogę, a teraz są dużo tańsze, aby je kupić i zainstalować na istniejącym rowerze. Ale w zależności od tego, do czego chcesz użyć swojego roweru, wpłynie to na rodzaj silnika elektrycznego, który powinieneś mieć.
A więc dzisiaj przejdźmy do szczegółowej analizy, aby dowiedzieć się dokładnie, czego potrzebujesz, co powinieneś otrzymać i dlaczego!
Najpierw dowiemy się o dwóch typach silników!
Silnik w piaście vs napęd centralny do roweru – koszty
- Silnik w piaście – tańszy,
- silnik centralny – droższy.
Jeżeli Twoim kryterium wyboru jest wyłącznie cena, powinieneś wybrać silnik w piaście. Kosztuje zdecydowanie mniej i doskonale się sprawdzi w większości rowerów elektrycznych. Jest to bardzo popularny typ silnika, który pojawia się zarówno w zestawach do konwersji roweru, a także na gotowych, markowych rowerach elektrycznych. Silnik w piaście roweru może być umiejscowiony z przodu lub z tyłu. Rowery elektryczne z silnikiem na przednim kole są stosunkowo tańszym wyborem od tych z silnikiem z tyłu. Droższą opcją, dla osób szukających lepszych parametrów są rowery elektryczne z napędem centralnym.
Rower elektryczny z napędem centralnym czy w piaście – teren
- Silnik w piaście – płaski teren, bardzo małe pagórki,
- silnik centralny – od płaskiego aż po bardzo strome wzgórza.
Kiedy rower elektryczny będzie przeznaczony do typowej, spokojnej jazdy rowerem (np. codzienne dojazdy do pracy) po stosunkowo płaskim terenie, silnik w piaście będzie idealnym wyborem. Jeżeli rower elektryczny będzie użytkowany bardziej intensywnie, na trasach o sporych przewyższeniach, w górach, wówczas silnik centralny będzie bardziej optymalnym wyborem. Szukając roweru elektrycznego do miasta, warto postawić na rower elektryczny w przedniej piaście. Ze względu na umiejscowienie silnika, problematyczne może być tutaj pokonywanie wysokich podjazdów. Jeżeli chcesz jeździć po górach lepiej postawić na rower elektryczny z napędem centralnym. Rowery z silnikiem w piaście z przodu mają mniejszą przyczepność, z uwagi na nierównomierne rozkładanie się masy. Rowery elektryczne z silnikiem w tylnym kole posiadają z kolei niższy moment obrotowy niż modele z centralnym napędem, dlatego o wiele trudniej pokonać strome wzniesienia czy jazdę po górach. Centralny silnik elektryczny do roweru warto więc wybrać, jeżeli chcesz go intensywnie użytkować na terenach górskich.
Łatwość instalacji – silnik w piaście do roweru czy silnik centralny?
- Silnik w piaście – bardzo prosty – wymień koło,
- silnik centralny – bardziej złożony i dogłębny.
Jeśli samodzielnie instalujesz silnik w rowerze, ale nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami i kluczami i nie masz tez podstawowej wiedzy i doświadczenia w zakresie serwisu rowerów, zdecydowanie łatwiej ci będzie wykonać montaż silnika rowerowego w piaście koła. Jeśli majsterkowanie przy rowerze przychodzi ci z łatwością, silnik centralny nie powinien być problemem.
Silniki elektryczne w piastach kół, centralny silnik elektryczny do roweru – zastosowanie
- silnik w piaście – komunikacja, wycieczki rekreacyjne, jazda dla przyjemności,
- silnik centralny – dojazdy, kolarstwo górskie, MTB, komunikacja.
Jeżeli posiadasz rower elektryczny, który ma dostarczyć Ci dodatkowych wrażeń, chcesz pojechać tam, gdzie zwykły rower nie pojedzie, szukasz ekstremalnych wyzwań lub jazdy w trudniejszych warunkach? Silnik centralny mocowany w mechanizmie korbowym spisze się zdecydowanie lepiej. W przypadku wykorzystania roweru do jazdy rekreacyjnej, dojazdów do pracy, zwykłej spokojnej jazdy to spokojnie można wybrać modele z silnikiem elektrycznym w piastach kół.