Rower elektryczny stanowi alternatywę dla doskonale znanego nam roweru tradycyjnego. W przeciwieństwie do niego nie jest on napędzany jedynie siłą mięśni człowieka, ale również energią elektryczną. W jaki sposób działa taki pojazd? Co warto wiedzieć na jego temat? Jaki jest koszt wejścia w jego posiadanie? A także dla kogo są rowery elektryczne? O tym będziemy pisać w tym artykule.

Jak działa rower elektryczny?

Kluczowymi elementami napędzającymi rower elektryczny są silnik elektryczny, a także bateria i elektroniczny kontroler, który steruje pracą całego pojazdu. Z wyjątkiem tych wyróżnionych części rower nie różni się w zasadzie od tradycyjnego roweru.

Jak możemy się domyślić jednym z najważniejszych komponentów roweru elektrycznego jest oczywiście bateria, która pozwala na zastąpienie siły napędowej produkowanej przez człowieka. Bateria litowo-jonowa, która jest używana również w nowoczesnych telefonach komórkowych (w rowerach jest oczywiście znacznie pojemniejsza i wydajniejsza), wystarcza na przejechanie nawet kilkudziesięciu kilometrów trasy na jednym ładowaniu. Zasięg baterii, czyli długość trasy jaka możemy pokonać na jednym ładowaniu może się znacząco różnić w zależności od stylu jazdy oraz stopnia wspomagania silnika. Przy oszczędnej jeździe i pojemnej baterii, zasięg może osiągnąć nawet ponad 100 kilometrów.  Zaleca się jej wymianę po około 600-800 ładowaniach.

Nowoczesny silnik elektryczny, który umożliwia użytkowanie energii zgromadzonej w baterii, jest energooszczędny, co pozwala na dłuższe korzystanie z pojazdu bez konieczności ponownego ładowania. Ile kosztuje przejechanie 100 km, dzięki jego pracy? Ogólny rachunek na przejazd takiego dystansu wynosi około 1 zł, którą trzeba wydać ładując baterię. Koszty zużycia energii są w rowerze elektrycznym bardzo niskie. Silnik elektryczny zamontowany w piaście koła roweru umożliwia osiągnięcie prędkości  25 – 50 km/h bez większego wysiłku, a jego moc mieści się zwykle w granicy 250 – 500 wat, choć można także dostać mocne silniki o mocy 1000 wat i więcej.

Rower elektryczny nie uniemożliwia użytkownikowi napędzania go do działania w sposób tradycyjny – siłą ludzkich nóg. Wręcz przeciwnie! Silnik elektryczny możemy włączać, gdy czujemy się osłabieni, nie chcemy zmęczyć się na stromych podjazdach lub chcemy uzyskać wyższą prędkość poruszania się. Elektryka zainstalowana w elektrycznym rowerze daje nam możliwość podróżowania rowerem z ograniczoną intensywnością pedałowania. A jeśli mamy ochotę możemy na jakiś czas całkowicie wyłączyć silnik elektryczny i cieszyć się jazdą jak na zwyczajnym, mechanicznym rowerze.

Regulacje prawne dotyczące jazdy na rowerze elektrycznym w Polsce

W aktualnie obowiązującej ustawie Prawo o ruchu drogowym zamieszczona definicje roweru. Zgodnie z zapisem rower to:

Pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Jak widzimy rowery elektryczne spełniające powyższe wymagania zakwalifikowane są zgodnie z prawem do tej samej grupy co rowery tradycyjne, co oznacza, że do poruszania się nimi po drogach publicznych nie wymaga uprawnień jak posiadanie prawa jazdy czy też nie wymaga zakupu ubezpieczenia OC. A co z rowerami, które posiadają mocniejsze silniki i rozwijają większą prędkość? Wówczas rower taki zakwalifikowany jest do kategorii motoroweru (warunek do maksymalna prędkość 45 km/h oraz silnik o mocy nie większej niż 4000 wat. Jednak w wielu rowerach elektrycznych istnieje możliwość ustawienia ograniczenia maksymalnej prędkości oraz mocy silnika, dzięki czemu może kwalifikować się do poruszania się po drogach publicznych na takich samych zasadach jak zwykły rower, nawet jeśli wyposażony jest w komponenty przekraczające te limity.

Ile kosztuje rower elektryczny?

Cena roweru elektrycznego jest zależna od parametrów technicznych, jakości komponentów, a także marki. Obecnie dobry rower elektryczny można kupić za 5000 – 10000 złotych. Cenę zakupu takiego roweru można jednak znacznie zredukować. Coraz więcej osób przekonuje się do modyfikacji własnego roweru, czyniąc go rowerem elektrycznym za zaprawą zestawów posiadających wszystkie niezbędne komponenty jak sterownik, silnik, bateria, okablowanie, manetka gazu itd. Dobre, markowe zestawy oferowane są w cenach około 2500 – 3500 zł. Rower taki w niczym nie ustępuje rowerowi elektrycznemu zakupionemu w sklepie. Ze względu na wciąż wysokie ceny rowerów elektrycznych, dla wielu zakup zestawu do przerobienia roweru na elektryczny to jedyne wyjście.