Wysokie ceny paliw, cenne minuty tracone w korku albo na czekanie na spóźnioną komunikację miejską oraz większa świadomość społeczeństwa na temat ekologii sprawiły, że ludzie na całym świecie coraz chętniej przesiadają się z samochodu, autobusu lub tramwaju na rowery elektryczne. Rynek e-bike rośnie, a nie byłoby to możliwe, gdyby nie postępy w dziedzinie napędów i ich sterowania.

Jak działa rower elektryczny? Co warto wiedzieć przed jego zakupem oraz dlaczego jest to optymalne rozwiązanie dla wielu Polaków? Tego dowiesz się z naszego wpisu.

Jak działa rower elektryczny?

jak działa rower elektrycznyCo to jest rower elektryczny? To podstawowe pytanie, na które warto znać odpowiedź. Rower elektryczny to nowoczesna alternatywa dla tradycyjnego modelu. W przeciwieństwie do klasycznego wariantu jest on wspomagany przy pomocy silnika elektrycznego wbudowanego w koło. Dzięki temu rozwiązaniu rowerzysta przemieszcza się bez większego wysiłku, a jazda zawsze jest przyjemna i bezszelestna. To doskonała opcja zarówno dla starszych, jak i młodszych użytkowników, którzy chcą zaoszczędzić czas, przemieszczając się po mieście, poprawić swoje zdrowie lub zadbać o środowisko.

Oczywiście, silnik elektryczny to nie jedyna różnica między klasycznym a elektrycznym modelem. Rower elektryczny wyposażony jest także w baterię (akumulator) oraz wbudowany kontroler, który steruje pracą całego pojazdu.

Działanie roweru elektrycznego jest niezwykle proste. W momencie, w którym rowerzysta rozpoczyna pedałować, automatycznie włącza się silnik. Wbudowany kontroler reguluje ilość mocy silnika — szybsze pedałowanie wymaga jej więcej, w przypadku wolnego tempa to zapotrzebowanie jest znacznie mniejsze. Aby zatrzymać rower, wystarczy nacisnąć dźwignię hamulca lub przestać pedałować. Sytuacja jest analogiczna jak w przypadku startu — silnik automatycznie się wyłączy.

Co ciekawe, istnieje też opcja pracy przy zgaszonym silniku. W takim przypadku rower elektryczny działa jak klasyczny model. Oczywiście, w przypadku braku sił, rowerzysta zawsze może włączyć elektryczne wspomaganie.

Dwa warianty do wyboru

rower elektryczny dwa warianty do wyboru

Jesteś zainteresowany takim środkiem transportu? Zanim zaczniesz planować zakup, musisz podjąć decyzję, jaki rower elektryczny chcesz zamówić. Do wyboru masz 2 warianty — gotowe rowery elektryczne lub zainstalowanie napędu do posiadanego albo wcześniej wybranego roweru. Samodzielne przerobienie roweru na e-bike to ciekawa opcja dla wszystkich tych, którzy mają sprecyzowane wymagania i oczekiwania. Zestawy do konwersji w prosty sposób pozwalają skonfigurować model pod Twoje potrzeby.

Przerabianie roweru na elektryczny — trzy najważniejsze kwestie

Przed zakupem swojego pierwszego zestawu do konwersji na rower elektryczny powinniśmy zwrócić uwagę na 3 elementy. To właśnie one są najważniejsze z punktu widzenia długotrwałej przyjemności korzystania ze sprzętu. Wymienić tutaj można:

  • przerabianie roweru na elektrycznyZasięg – jak wiadomo rower elektryczny = akumulator i to dzięki niemu nasze wycieczki mogą być dłuższe i dojedziemy tam, gdzie nasze nogi odmówiły posłuszeństwa. Dla większości osób, które choć raz wypróbowały ten pojazd, jazda na wspomaganiu staje się uzależnieniem. Miej na uwadze, że rowery elektryczne to udogodnienie, które nie pozwala, by już kiedyś z niego zrezygnować.
  • Moc silnika  – wybierana jest w zależności od potrzeb. Rower elektryczny to nieoceniony środek transportu, jeśli chcesz dojechać do pracy, wybierasz się na wycieczki rekreacyjne, czy interesuje Cię szaleństwo na szlakach. Co więcej, sprzęt sprawdzi się w różnych terenach — w leśnym, górzystym, a nawet w piaszczystym.

Kilka wskazówek od nas. Przykładowo silnik 1000W można ograniczyć do 250W. Pamiętaj jednak, że w momencie startu pobiera on więcej prądu, a zasięg będzie mniejszy niż w przypadku silnika 500W czy 350W.

Wybieraj moc silnika w zależności od własnych celu i potrzeb. To właśnie te kwestie pomogą Ci znaleźć i stworzyć optymalny zestaw do roweru.

  • Hamulce – niekoniecznie musisz mieć rower z hamulcami tarczowymi. Oczywiście, grupa hamulców tarczowych hydraulicznych to pewne rozwiązanie, które sprawdza się w każdych warunkach. Natomiast w przypadku mechanicznej wersji nie zawsze można osiągnąć taki sam efekt. W rezultacie mogą się one okazać dużo gorsze niż np. porządne V-brake. Dlatego warto zapoznać się z oboma wariantami.  Dodatkowo w zestawie do konwersji są czujniki, które odcinają prąd i hamują silnikiem.

Wzięcie tych elementów pod uwagę przed zakupem sprawi, że satysfakcja z jazdy własnoręcznie przerobionym rowerem elektrycznym będzie dużo większa, niż w przypadku kupna gotowego rozwiązania. Nie zapominaj też, że koszta w takim przypadku są znacznie mniejsze.