Choć pomysł na rowery elektryczne istnieje już od dłuższego czasu, w ostatnim dziesięcioleciu naprawdę wyszły one na pierwszy plan. Lepsza technologia, mniejsze i lżejsze akumulatory o ulepszonym zasięgu i niższe koszty pozwoliły być realnym wyborem dla rosnącej liczby rowerzystów.

Powszechnie nazywane „rowerami elektrycznymi”, ebike stanowią  duży i rosnący odsetek rowerów sprzedawanych na całym świecie. W Niemczech, jednym z największych rynków rowerowych w Europie, e-rowery stanowiły 20% wszystkich rowerów sprzedanych w 2017 roku *, a w Belgii 50% * , sprawiają, że wzgórza stają się mniejszą przeszkodą, odległości są łatwiejsze do pokonania, a ciężki ładunek prawie nie stanowi problemu. Poza ich użytecznością są po prostu zabawą. Rowery elektryczne są fantastycznymi pojazdami rekreacyjnymi, pozwalającymi odkrywać więcej kilometrów dróg i szlaków niż było to wcześniej możliwe. Nie są też obce parkom górskim, ponieważ kategoria E-MTB wciąż się rozwija.

Istnieje wiele konstrukcji rowerów elektrycznych, układów silnika, konfiguracji akumulatorów i kluczowych graczy w branży. Przyjrzyjmy się bliżej.

Pedal Assist / Pedelec / PAS

Najpopularniejszym rodzajem roweru elektrycznego jest asystent pedału lub z ang. „pedelec”. Jadąc rowerem pedałujemy, podczas gdy silnik zapewnia pomoc, zwiększając moc przenoszoną na tylne koło. Pedałowanie wymaga znacznie mniej wysiłku niż normalnie, nawet na wysokich biegach, co pozwala na wyższe prędkości i bez wysiłku wspinanie się po stromych wzniesieniach. Ustawienia mogą kontrolować ilość pomocy, jakiej pragnie rowerzysta, ale aby zostać uznanym za e-rower klasy 1 w większości Europy, system nie może zapewnić pomocy z prędkością przekraczającą 25 kilometrów na godzinę (km / h) lub około 15 mil na godzinę. W USA klasa ta jest ograniczona do około 32 km / h lub 20 mph. Oznaczenie klasy 1 pozwala na używanie tych rowerów na większości dróg i ścieżek, na których dozwolone są normalne rowery i nie wymagają żadnych dodatkowych licencji.

Manetka gazu

manetka gazuPodobnie jak motocykl lub skuter, e-rower sterowany manetką gazu napędza rower do przodu bez żadnego dodatkowego pedałowania ze strony rowerzysty. Większość może zapewnić zmienną moc w zależności od tego, jak daleko jest wciśnięta przepustnica. Są one znacznie mniej powszechne niż ich odpowiedniki przy pedale, ponieważ w wielu krajach obowiązują przepisy, które całkowicie ich zabraniają. Unia Europejska wymaga, aby rower elektryczny zapewniał moc tylko podczas poruszania się pedałów, więc rower elektryczny z manetką gazu występuje najczęściej w Stanach Zjednoczonych i Chinach, gdzie istnieje niewiele przepisów ograniczających ich użycie. W zestawach do konwersji roweru firmy Energy – bike istnieje możliwość wyłączenia manetki gazu w czasie jazdy.

Silnik piasty przedniej

Silnik piasty przedniej jest najprostszym projektem e-roweru i jako taki ma najbardziej ograniczone możliwości. Silniki z piastą przednią są zwykle używane do rowerów miejskich ponieważ również mieć problemy z przyczepnością,  większość ciężaru na rowerze spoczywa na tylnym kole. Zakręt podczas przyspieszania może być szczególnie trudny, gdy jednostka napędowa znajduje się na przednim kole. Biorąc pod uwagę te ograniczenia, silnik piasty przedniej jest najmniej popularnym systemem rowerów elektrycznych i najczęściej można go znaleźć w niedrogich zestawach do konwersji, ponieważ można je łatwo dodać do prawie każdego roweru.

Silnik piasty tylnej

Silnik piasty tylnej może pomieścić zarówno manetkę gazu, jak i PAS, a wiele systemów oferuje oba z przełącznikiem. Można je również przymocować do składanych ram rowerowych, dzięki czemu są najbardziej popularne w przypadku konwersji elektrycznej. Są dość niedrogie w produkcji i mogą pozostać niezauważone, ponieważ wyglądają jak duże tradycyjne piasty rowerowe.

Silnik o napędzie centralnym / middrive

silnik centralny do roweruSystem e-bike z napędem centralnym umieszcza silnik na środku ramy roweru i integruje go z dolnym wspornikiem i korbami. Silnik jest aktywowany przez pedałowanie. Konstrukcja z napędem centralnym oferuje wiele korzyści w porównaniu z silnikiem piasty, dzięki czemu jest to system wybierany dla większości produkowanych ebike. Środkowy napęd zapewnia większy moment obrotowy niż podobnie napędzany silnik piasty, a dzięki centralnej lokalizacji równomiernie rozkłada ciężar. Silnik napędza ramiona mechanizmu korbowego, a nie koło, dzięki czemu może lepiej wykorzystać zakres biegów w rowerze. Czujnik momentu obrotowego można również łatwiej zintegrować w celu pomiaru ilości danych wejściowych od kierowcy. Ten czujnik umożliwia automatyczne dostosowanie ilości wspomagania do intensywności pedałowania rowerzysty, co zapewnia płynniejsze i bardziej płynne wrażenia. Popularne systemy mid-drive to Bosch, Brose, Shimano Steps, Yamaha i BaFang.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *